Gaan de vitamines verloren als je groente kookt?

Kook jij je groenten altijd? Stop daarmee! Dat is namelijk zonde van de vitamines. Je verliest zo’n 20 tot 25% van de vitamines als je groente kookt. Natuurlijk wil je sommige groenten niet rauw of koud eten. De oplossing is simpel: lekker stomen! Met een stoominzet voor in de pan zorg je ervoor dat het water de groente niet raakt. De groente wordt dan gaar door de stoom die van het water afkomt. Dat is niet alleen lekkerder dan gekookte groente, maar dus ook veel voedzamer, want je behoudt veel meer vitamines. Dus de volgende keer dat je broccoli, spruitjes of bloemkool in de pan wil hakken: eerst een stoommandje erin!

Elk soort eten heeft zijn eigen wetenswaardigheden, oftewel: Etenswaardigheden! En al die Etenswaardigheden vind je hier op het kanaal van Appie Today. Prangende vragen over eten worden bij Etenswaardigheden beantwoord. Want veel van deze antwoorden zijn het onderzoeken zeker meer dan waard. Zoals: Waarom is een banaan krom? Hoe komt Ceasar salad aan zijn naam? En waarom het een hotdog nou een hotdog? Alle antwoorden vind je dus hier, bij Etenswaardigheden. Heb jij nou ook een prangende vraag, of leuk idee voor Etenswaardigheden? Laat hem dan achter in de comments hieronder!

Wanneer je groente kookt, raak je zo'n 20 tot 50% van de vitamines kwijt.

Het is daarom veel slimmer om groente lekker te stomen,

zo bewaar je de meeste smaak en vitamines.

Meer Appie Today Verrast