Is een aanbieding wel echt een aanbieding?

Bonus = korting, toch? Ja! Maar soms blijkt het niet om dikke korting te gaan, maar om de waarde van zo'n koperen muntje uit een ver verleden. Abel zoekt voor je uit hoe een Bonusaanbieding wordt berekend.

Food for thought Kritische vragen worden bij Food for Thought niet geschuwd. Samen met klanten worden producten en diensten van Albert Heijn onder de loep genomen. Wat zijn de overwegingen voor de keuzes die gemaakt zijn en welke veranderingen zijn mogelijk? Zo proberen we met elkaar dingen beter te maken.

Vind je het prijsbeleid transparant? Nee. Een kritische klant.

Albert Heijn heeft me gevraagd om eens kritisch te kijken...

naar hun producten, diensten en beleid.

We staan hier in de Appie en we gaan eens even kijken...

of een aanbieding wel echt een aanbieding is.

Ik weet van mezelf, als ik nou zo'n kortingsding zie, let ik niet echt op...

of ik ook echt een dikke korting krijg of dat ik gewoon korting krijg.

Dit is een hele rare aanbieding. Krijg je vijf cent korting op.

Dit is de voordeelverpakking rucola en dit is de gewone verpakking.

En als je kijkt naar hoeveel erin zit, dan is deze eigenlijk duurder.

Dat is natuurlijk een beetje raar.

Je zou zeggen: voordeelverpakking is voordeel...

dus dat is per gewicht goedkoper.

Dan voel ik me eigenlijk wel een beetje genaaid.

Vind je dit een aanbieding?

Ja, daar heb je niet zoveel aan.

Als het nou tachtig cent is, dan zeg ik: Oké.

Toch is hij al bijna op.

Vind je dat niet een beetje misleidend?

Soms worden bepaald soort trucjes gespeeld...

met producten die voorheen goedkoper waren...

lijkt het alsof het dan goedkoper is...

maar in realiteit is het in principe gewoon dezelfde prijs.

Beetje misleidend. Dan denk ik: o, dat is bonus...

maar eigenlijk scheelt het niet zoveel.

We zijn nu bij Ahold Delhaize.

We gaan nu de baas van de bonussen even spreken.

Hij staat al klaar. Hé, man. Abel. -Gijs, hoi.

Wij zijn in de Albert Heijn geweest en ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Wat is ook alweer het wachtwoord? Ik ben het nu alweer vergeten.

Ja, daar heb je niet zoveel aan. -Als het nou tachtig cent is, zeg ik: Oké.

Nou, Gijs. Je eerste reactie.

Het is natuurlijk altijd jammer als er klanten zijn...

die vinden dat de korting te klein is.

We hebben elke week ongeveer 1800 tot 2000 producten in de aanbieding.

Wat heel veel is.

Dus ik weet ook echt niet van elk product precies wat de afprijzing is.

Die aanbieding van 1,05 euro, daar moeten we zeker naar kijken.

Want van 1,05 naar 1 euro is natuurlijk geen goede aanbieding.

Is er een soort minimum aan voordeel dat jullie per se geven?

We vinden dat je minimaal 15 procent korting moet geven op een aanbieding...

om echt een goede aanbieding te zijn.

Maar die wordt nog niet altijd nageleefd? -Je ziet het net, nee.

Daar moeten we scherper op letten. -Bijvoorbeeld die jongen met dat petje.

Die zegt dat jullie de prijs omhooggooien om hem later weer in de bonus te doen.

Gebeurt dat wel? -Nee.

Dat gebeurt niet? Kun je heel stellig...

Daar kan ik heel simpel in zijn, dat doen we niet.

Maar bijvoorbeeld die rucola dan. Hoe kan dat dan?

Dat zijn die voordeelverpakkingen. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Het frappante is, we hebben geïdentificeerd dat wij...

best een aantal producten hebben waar het niet klopt en die gaan we aanpassen.

Kunnen wij over die rucola nu een afspraak maken...

dat het over een x aantal tijd sowieso gefikst is?

Nou, ik ga in ieder geval m'n best doen. Ik ga morgen op vakantie...

maar ik ren dadelijk nog even langs bij de category manager van de rucola.

Ik stel voor, over twee maanden, als we elkaar zien, dat we die gefikst hebben.

Helemaal goed. -Lijkt me helemaal top.

Meer Appie Today Onderzoekt